Nowa droga ekspresowa S3 z Wrocławia do Pragi wkrótce gotowa

Nowa droga ekspresowa S3 z Wrocławia do Pragi wkrótce gotowa

Prace nad budową nowej drogi ekspresowej S3, łączącej Wrocław z Pragą, są na ukończeniu. Robotnicy są już w fazie końcowej, koncentrując się na układaniu ostatnich warstw asfaltu, instalacji barierek i uporządkowaniu poboczy. To wskazuje, że czas do jej otwarcia jest bliski. Trasa ma na celu połączenie obecnej drogi S5 w pobliżu Bolkowa z granicą Czech i przewidziano jej uruchomienie jeszcze w tym roku.

Dzięki nowej trasie, której długość wynosi 31 kilometrów, podróż z Wrocławia do czeskiej granicy będzie trwała mniej niż 1,5 godziny. Droga ta będzie kontynuacją obecnego odcinka S3 prowadzącego z Bolkowa do autostrady A4, który następnie kieruje się na północ w stronę Szczecina i Zielonej Góry. Kawałek od Bolkowa do Lubawki ma około 31,5 km długości i posiada, podobnie jak pozostałe odcinki S3, dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym. Wyróżniającym elementem trasy będzie najdłuższy tunel drogowy w Polsce, wydrążony w skale, o długości 2,3 km, przy którym zaplanowano nawet specjalne lądowisko dla śmigłowców.

Jednak pojawia się tutaj pewien problem. Polska część trasy kończy się na granicy z Czechami w Lubawce. Miał ona być połączona z czeską drogą D11, umożliwiającą szybkie dotarcie do Hradec Kralove i Pragi. Niestety Czesi nie traktowali budowy tej drogi priorytetowo i inwestycje te jeszcze nie ruszyły. Według najbardziej optymistycznych prognoz, przedłużenie S3 po stronie czeskiej będzie gotowe najwcześniej w połowie 2027 roku.

Do czasu ukończenia budowy czeskiego odcinka drogi, kierowcy poruszający się nową polską trasą będą musieli skorzystać z drogi wojewódzkiej dwa kilometry przed końcem trasy, aby przez centrum Lubawki dotrzeć do „starej” drogi nr 5 i przekroczyć granicę na starym przejściu Lubawka – Kralovec. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że cały czas zaoszczędzony dzięki podróży nową trasą S3 zostanie stracony na próbie dotarcia do starego przejścia.