Jak kupić odpowiedni skuter?
Szukasz skutera, ale nie wiesz dokładnie, na co zwrócić uwagę? Czym sugerować się szukając pojazdu, gdzie go w ogóle znaleźć i na co możesz sobie pozwolić? Wbrew pozorom zakup dobrego skutera wcale nie jest taki prosty i nie posiadając wiedzy w tym zakresie, lepiej darować sobie samodzielny zakup. Co więc warto wiedzieć przed poszukiwaniami i co brać pod uwagę?
Uprawnienia
Osoby urodzone przed 1995 rokiem, posiadacze karty motorowerowej (lub prawa jazdy kat. AM) i świeżo upieczeni posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą pozwolić sobie na zakup najsłabszych jednostek z silnikiem o pojemności skokowej do 50 ccm. Są one małe i lekkie, a więc stanowią dobry wybór na pierwszy skuter. Niestety mały silnik to małe osiągi, chociaż większym wrogiem są w tym momencie przepisy. Pomimo tego, że pięćdziesiątki często pozwalają rozwinąć prędkość nawet 60 km/h, wspomniane wyżej uprawnienia zezwalają na poruszanie się nimi z prędkością maksymalną 45 km/h.
Kierowcy kat. B z przynajmniej trzyletnim stażem, a także posiadacze prawa jazdy kat. A1 mogą kierować skuterami o pojemności max.125 ccm, mocy nieprzekraczającej 11 kW (ok. 15 koni mechanicznych) i współczynnikowi mocy do masy na poziomie nie większym niż 0,1 kW/kg.
Następnymi kategoriami są A2 (pozwala na jazdę motocyklem o mocy nawet 35 kW – 47 koni mechanicznych) i A (posiadacz prawa jazdy A może jeździć każdym skuterem).
Wielkość silnika i samego skutera
Do jazdy po mieście zdecydowanie wystarczy skuter o pojemności 50 ccm. Co prawda nie jest on demonem prędkości, jednak mały silnik to także mała masa pojazdu oraz niewielkie rozmiary. A to znacznie ułatwia parkowanie — nieraz nie potrzeba nawet pełnoprawnych miejsc parkingowych, co przy większych pojemnościach może stanowić problem.
Oczywiście większa pojemność to lepsze przyspieszenie oraz prędkość maksymalna, jednak nawet drugie w kolejności nabywania uprawnień skutery o pojemności 125 ccm pozwalają rozpędzić się do 90-100 km/h co wystarczy na przemieszczanie się także poza miastem.
Nowy czy używany?
Rozpiętość cenowa nowych modeli skuterów jest naprawdę duża. Mówiąc o nowych maszynach, powinniśmy wykluczyć nieznane chińskie marki. Bardzo często przez nietypowe rozwiązania, brak części zamiennych i ogólnie nietypową konstrukcję mechanicy nie chcą podejmować się napraw chińczyków, a zdarza się, że te są wręcz niemożliwe. Bezpieczną dolną granicą będzie tutaj kwota 4000-5000 złotych za nowy skuter. Droższe modele często kosztują nawet 20-30 tysięcy.
Dolna granica w przypadku używanych egzemplarzy nie istnieje. Warto jednak unikać najtańszych skuterów i podobnie jak w przypadku nowych modeli: tych nieznanych chińskich marek.
Gdzie kupić skuter?
Niezależnie czy maszyna ma być nowa, czy używana, dobrym miejscem na poszukiwania będą portale ogłoszeniowe takie jak Pokato.pl. Dostępne tam ogłoszenia skutery używane i nowe pozwolą przejrzeć, co aktualnie oferuje rynek i na jakie ceny należy się nastawić.
Oczywiście szukając nowego skutera, można pofatygować się także do salonu. Lepiej unikać sklepów, które sprzedają jednoślady „przy okazji”. Rzadko zdarza się, żeby było to coś innego niż najtańsze chińskie pojazdy.
Przy jednostkach używanych bardzo istotny jest stan techniczny. Poruszanie się jednośladem samo w sobie niesie większe ryzyko uszkodzenia ciała niż jazda samochodem. A co będzie po dodaniu do tego potencjalnej awarii?
Skutery to naprawdę ciekawy środek transportu, a bardzo wiele dostępnych wariantów mocy czy wielkości pozwoli każdemu znaleźć maszynę dopasowaną do niego. Często na początku zaleca się wybór mniejszych silników i przesiadkę na mocniejszą maszynę dopiero po opanowaniu tych słabszych, co wydaje się naprawdę rozsądne i bezpieczne.