Odcinkowy pomiar prędkości na Dolnym Śląsku: AOW i autostrada A4 w kręgu zainteresowania GITD

Odcinkowy pomiar prędkości na Dolnym Śląsku: AOW i autostrada A4 w kręgu zainteresowania GITD

Trzy nowe lokalizacje na terenie Dolnego Śląska, w tym Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW) oraz fragment autostrady A4 na południe od Wrocławia, zostaną objęte systemem odcinkowego pomiaru prędkości. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) już ogłosił przetarg na realizację tego przedsięwzięcia. To efekt czteroletnich starań prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka, o wprowadzenie automatycznego systemu karania kierowców za przekraczanie dozwolonej prędkości na AOW. Mandat za przekroczenie 120 km/h na AOW będzie teraz nieunikniony.

Sporo kierowców już zdążyło odczuć skutki działania odcinkowego pomiaru prędkości na odcinku autostrady A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi czy w tunelu S3. Teraz podobny system pojawi się także na alei Jana III Sobieskiego we Wrocławiu. System ten działa na zasadzie rejestrowania momentu wjazdu i wyjazdu pojazdu z wyznaczonej strefy i na tej podstawie oblicza średnią prędkość samochodu. Jeżeli wynik przekracza dozwolone limity, system automatycznie generuje mandat. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku, na A4 za pomocą tej metody ukaranych zostało nie mniej, niż 51 tysięcy kierowców.

GITD planuje w przyszłym roku wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w 43 nowych lokalizacjach, w tym trzech na Dolnym Śląsku. Na celowniku znalazły się trzy miejsca: autostrada A4 pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Wrocław Południe (na skrzyżowaniu z AOW), autostrada A4 pomiędzy węzłami Krzyżowa i Krzywa oraz autostrada A8 (AOW) pomiędzy węzłami Wrocław Stadion i Wrocław Północ (skrzyżowanie z S5). Mimo statusu autostrady, na AOW nie wolno przekraczać 120 km/h, choć wielu kierowców lekceważy to ograniczenie. Prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk już od 2020 roku zabiegał o uruchomienie systemu odcinkowego pomiaru prędkości na AOW.

Podczas spotkania 13 czerwca 2024 roku z przedstawicielami Inspekcji Transportu Drogowego we Wrocławiu, prezydent Sutryk ponownie złożył wniosek o uruchomienie takiego systemu na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Podobny wniosek pojawił się też podczas spotkania ITD z przedstawicielami Departamentu Infrastruktury i Transportu UM Wrocławia 19 czerwca 2024 roku – przekazuje Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia.

Przetarg na realizację projektu zostanie rozstrzygnięty jesienią. Wybrany wykonawca będzie miał 72 tygodnie na uruchomienie urządzeń. Oznacza to, że pomiary prędkości na nowych odcinkach zaczną się prawdopodobnie na początku 2026 roku.

Tabela stawek mandatów za przekroczenie prędkości na AOW

120 – 130 km/h – 50 zł; 131-15 km/h – 100 zł; 136-140 km/h – 200 zł; 141-145 km/h – 300 zł; 146-150 km/h – 400 zł; 151-160 km/h – 800 zł; 161-170 km/h – 1000 zł; 171-180 km/h – 1500 zł; 181-190 km/h – 2000 zł i powyżej 190 km/h – 2500 zł.