Planowane wyburzenie historycznych Mostów Chrobrego spotyka się z oporem konserwatora
Decyzja władz miejskich Wrocławia o rozważaniu zniszczenia Mostów Chrobrego, który łączy Sępolno i Swojczyce, wywołuje kontrowersje. Urzędnicy uzasadniają swoje plany katastrofalnym stanem technicznym mostu, podczas gdy nowe konstrukcje mostowe, niedawno otwarte dla ruchu, są już w pełni funkcjonalne. Pomysł ten spotkał się z dezaprobatą ze strony konserwatora zabytków, który argumentuje, że stare mosty mają status zabytku. Na pierwszy plan wysuwają się ogromne koszty remontu, które stałyby za utrzymaniem starej infrastruktury.
Uroczystość otwarcia nowych Mostów Chrobrego miała miejsce 28 października. Nowe przeprawy nad kanałem przeciwpowodziowym i żeglugowym na Odrze zostały zaprojektowane tak, aby oprócz samochodowej części jezdni zawierały również ścieżki rowerowe, chodniki oraz tory tramwajowe – z przyszłym planem uruchomienia linii tramwajowej do Swojczyc. Całość tej inwestycji wyniosła 83 miliony złotych.
Nowa inwestycja powstała równolegle do starej przeprawy, która została w międzyczasie zamknięta. Bartosz Nowak, dyrektor komunikacji w spółce Wrocławskie Inwestycje, wyjaśniał, że istnieją dwie opcje: pozostawić stare mosty lub je zburzyć.
„Wybór pomiędzy tymi opcjami to zawsze duże wyzwanie finansowe. Jeśli stare mosty zostaną zachowane, będzie to oznaczało konieczność zainwestowania kolejnych kilkadziesiąt milionów złotych” – mówił Bartosz Nowak. „Decyzja jednak jeszcze nie zapadła. Wyburzenie na pewno jest tańszym rozwiązaniem, ale utrzymanie mostu to droga alternatywa – tak szczera prawda jest taka, że miasto na razie nie może sobie pozwolić na tak wysokie wydatki.”
Daniel Gibski, Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków, podkreślił, że choć Mosty Chrobrego nie są wpisane do rejestru zabytków, to są objęte ochroną konserwatorską i znajdują się w gminnej ewidencji zabytków. Konserwator zamierza bronić starych mostów.
Historia budowy Mostów Chrobrego sięga początków XX wieku, a ich oficjalne otwarcie miało miejsce w 1917 roku. Mosty zostały poważnie uszkodzone podczas oblężenia Festung Breslau w 1945 roku, ale odbudowano je zaraz po zakończeniu wojny.