Przemiany na ulicy Olszewskiego we Wrocławiu – czy słynne dęby przetrwają?

Przemiany na ulicy Olszewskiego we Wrocławiu – czy słynne dęby przetrwają?

Ulica Olszewskiego od soboty zmienia swój układ ruchu. Odcinek od Chełmońskiego do Spółdzielczej, zamykany jest dla kierowanego w stronę centrum ruchu. Mając na uwadze trasy do alei Wielkiej Wyspy lub mostu Zwierzynieckiego, należy skręcić w ulicę Spółdzielczą i następnie w Dembowskiego. Ta zmiana będzie obowiązywać od nocy 24/25 maja aż do zakończenia wakacji. Jednakże, nie sama przebudowa drogi jest najbardziej intrygująca, lecz los znanych i uroczych dębów z Biskupina.

Pierwsza część remontu ulicy Olszewskiego, obejmująca odcinek od Spółdzielczej do Gersona, była stosunkowo prosta – polegała na wymianie nawierzchni oraz regulacji studzienek i krawężników. Aktualny etap remontu obejmuje szerszy zakres prac. Po sfrezowaniu nawierzchni zostanie sprawdzona nośność podbudowy oraz poprawiony jej stan – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji. Dodaje on również, że jednocześnie prowadzone są rozmowy z konserwatorem zabytków na temat trzeciego etapu remontu, który obejmie odcinek od Gersona do Bacciarellego.

Na uwagę zasługuje fakt, że największa część prac związana jest z renowacją zieleni, przede wszystkim słynnych dębów. Zamiast asfaltu drzewa otrzymają żyzną glebę – informuje Grzegorz Ryczkiewicz, przedstawiciel firmy Banimex prowadzącej remont. Profesor Monika Ziemiańska, dendrolog z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, określa tę miejską aleję dębową jako jedną z najpiękniejszych w kraju i podkreśla, że istotne jest dbanie o jej stan. W ramach prac zostaną usunięte stare ścieżki rowerowe znajdujące się między jezdnią a drzewami, a w ich miejsce pojawi się biologicznie aktywna powierzchnia.

Jednakże, zastąpienie asfaltu glebą nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać. Prace przy drzewach będą kompleksowe. Ich korzenie są obecnie zalane bitumem, z którym próbują sobie poradzić. Na skutek tej walki nawierzchnia starych ścieżek jest nierówna i spękana. Nowe chodniki oraz droga rowerowa zaprojektowane zostaną na północnej stronie Olszewskiego – dodaje prezes Piotr Paś.

Remont jezdni sam w sobie mógłby potrwać krócej, jednak specjaliści potrzebują więcej czasu na prace związane z dębami. Każde drzewo zostanie poddane tej samej procedurze, wymagającej delikatności i dużego zaangażowania. Po usunięciu asfaltu grunt zostanie oczyszczony z kruszywa, a korzenie dębów wyczyszczone sprężonym powietrzem. Następnie miejsce to wypełnione zostanie humusem, czyli glebą bogatą w składniki odżywcze – wyjaśnia Maciej Motas, arborysta i architekt krajobrazu z wieloletnim doświadczeniem w tego typu pracach.

Wzdłuż ulicy Olszewskiego rośnie 300 stuletnich dębów. Aleja jest pod ochroną konserwatorską i stanowi jedną z atrakcji Biskupina. Jak więc daleko idący remont wpłynie na pasażerów komunikacji miejskiej? Remont nie wpłynie na komunikację tramwajową, jednak autobusy linii 253, 255 i 345 będą kursować ulicą Dembowskiego, tak jak inne pojazdy poruszające się w kierunku mostu Zwierzynieckiego.