Wrocław na hulajnogach: Policja kontroluje bezpieczeństwo użytkowników w akcji „Bezpieczna hulajnoga”

Akcja „Bezpieczna hulajnoga” we Wrocławiu
Od świtu, ulice Wrocławia stały się miejscem intensywnych działań policyjnych pod kryptonimem „Bezpieczna hulajnoga”. Funkcjonariusze skupiają się na bezpieczeństwie użytkowników hulajnóg elektrycznych, przeprowadzając liczne kontrole. Sprawdzają, czy użytkownicy przestrzegają przepisów ruchu drogowego, szczególnie w kwestii pierwszeństwa dla pieszych oraz poruszania się po chodniku i jezdni. Policjanci zwracają także uwagę na przewożenie pasażerów oraz inne niezgodne z przepisami praktyki.
Kontrola bezpieczeństwa na drogach
Akcja jest nie tylko ukierunkowana na użytkowników hulajnóg, ale także obejmuje pieszych i rowerzystów, w tym tych korzystających z rowerów elektrycznych. Policja będzie monitorować ich zachowanie przez cały dzień, aż do wieczora, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu.
Przypomnienie o przepisach dotyczących hulajnóg
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, hulajnogi elektryczne są pojazdami dwuosiowymi napędzanymi elektrycznie, wyposażonymi w kierownicę, ale bez siedzenia i pedałów. Przeznaczone są do korzystania przez stojącego kierującego. Ważnym aspektem jest wiek oraz uprawnienia do prowadzenia hulajnogi – osoby od 10 do 18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Po ukończeniu 18 lat nie jest wymagany żaden dokument. Dzieci poniżej 10 lat mogą korzystać z hulajnogi tylko w strefie zamieszkania i pod nadzorem dorosłych.
Zasady dla kierowców hulajnóg elektrycznych
Użytkownicy hulajnóg powinni korzystać z dróg dla rowerów lub pasów ruchu dla rowerów tam, gdzie są dostępne. Maksymalna prędkość na takich drogach to 20 km/h. Jeśli infrastruktura rowerowa nie jest dostępna, mogą korzystać z jezdni, gdzie dozwolona prędkość pojazdów nie przekracza 30 km/h, również z ograniczeniem do 20 km/h. W wyjątkowych sytuacjach, jak brak odpowiedniej infrastruktury rowerowej, możliwe jest poruszanie się chodnikiem, pod warunkiem dostosowania prędkości do prędkości pieszego oraz zachowania szczególnej ostrożności i ustępowania pierwszeństwa pieszym.