Opolska wrocławska stanie się przyjazna dla rowerzystów i pasażerów tramwajów

Opolska wrocławska stanie się przyjazna dla rowerzystów i pasażerów tramwajów

Pomimo jej strategicznego znaczenia jako drogi krajowej nr 94, służącej do przemieszczania się mieszkańców w kierunku centrum miasta, ulica Opolska we Wrocławiu nie spełnia obecnie oczekiwań jako główna arteria komunikacyjna. Wkrótce jednak to się zmieni, gdyż spółka Wrocławskie Inwestycje, działająca w imieniu miasta, planuje całkowite przemodelowanie tej ulicy. Przebudowa nie ograniczy się tylko do samej jezdni – powstaną także nowe ścieżki rowerowe i chodniki, a największą zmianą będzie dodanie torowiska tramwajowego od pętli „Księże Małe”, położonej na wysokości ul. Katowickiej, aż niemal do granic miasta.

Zadanie opracowania projektu dokumentacji dla tej rewitalizacji zostanie przekazane biuru wybranemu w przetargu, które będzie miało na jego wykonanie 18 miesięcy. Zgęstniająca zabudowa wielorodzinna na osiedlu Księże, realizowana przez deweloperów i TBS, powoduje zwiększony ruch drogowy na ul. Opolskiej. Przebudowa ma poprawić warunki transportu publicznego, który obecnie jest nieefektywny ze względu na korki drogowe.

Pomimo że przepustowość ulicy po przebudowie nie ulegnie znacznej zmianie, możliwości komunikacyjne diametralnie się poprawią. Mieszkańcy zyskają nowe środki dojazdu do centrum – tramwajem lub rowerem – co będzie bezpiecznym i wygodnym rozwiązaniem. Dodatkowo, dla mieszkańców pobliskich miejscowości powstanie parking typu P+R przy nowej pętli, umożliwiający przesiadkę na komunikację miejską.

Przebudowana jezdnia będzie miała około trzech kilometrów długości, a nowe torowisko – dwa kilometry. Nowa pętla autobusowo-tramwajowa z parkingiem P+R zostanie zlokalizowana za ul. Brochowską. Na odcinku między przystankami „Głubczycka” a „Księże Małe” dobudowany zostanie drugi tor, co pozwoli na sprawniejszą obsługę pasażerów tramwajów. Szacuje się, że dzięki temu z usług komunikacji tramwajowej będzie mogło skorzystać dodatkowo 6,4 tys. osób.

Nowa infrastruktura rowerowa nie ograniczy się do samej ulicy Opolskiej. Zaplanowano również jej ciągłość na ulicy Krakowskiej, tworząc spójną trasę od alei Wielkiej Wyspy do końca Opolskiej. Dodatkowo, MPWiK planuje przebudowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w tym obszarze.

Zgodnie z założeniami programu tramwajowego, nowe torowisko na Opolskiej ma powstać do roku 2030.