Historyczne wspomnienie ostatniej przeprawy pontonowej i budowy Mostu Millenijnego we Wrocławiu

Historyczne wspomnienie ostatniej przeprawy pontonowej i budowy Mostu Millenijnego we Wrocławiu

Wiele osób zapewne nie pamięta, ale jeszcze w 2003 roku Wojsko Polskie corocznie montowało most pontonowy umożliwiający dostęp do największego cmentarza we Wrocławiu – Osobowickiego – na czas obchodów Wszystkich Świętych. To przestało mieć miejsce w 2004 roku, gdy zamiast tymczasowej przeprawy pojawił się nowy, monumentalny most – Most Millenijny.

Otwarty dokładnie 29 października 2004 roku, Most Millenijny szybko stał się nieocenionym ułatwieniem dla mieszkańców pragnących dotrzeć na Osobowice. Mimo to, jego pełne znaczenie dla miasta ujawniło się dopiero sześć lat później, kiedy to stał się częścią śródmiejskiej obwodnicy Wrocławia oraz Drogi Krajowej nr 5. Prace nad budową odcinka od mostu do Żmigrodzkiej miały miejsce między 2008 a 2010 rokiem.

Warto zaznaczyć, że budowa Mostu Millenijnego była niezwykle istotnym wydarzeniem dla Wrocławia i całego kraju. Jako pierwszy most na Odrze zbudowany od czasów powojennej odbudowy, który zastąpił remontowane niemieckie mosty, stanowił symbol nowego rozwoju. Najlepszym przykładem jest fakt, że poprzednim nowym obiektem był most Pokoju, otwarty w 1959 roku.

Wzniesienie Mostu Millenijnego było nie tylko wydarzeniem historycznym, ale również znaczącym wyzwaniem finansowym dla miasta. Idea jego budowy narodziła się za prezydentury Bogdana Zdrojewskiego, a realizacja rozpoczęła się pod rządami Stanisława Huskowskiego oraz zakończyła za kadencji Rafała Dutkiewicza. Sfinansowanie inwestycji udało się dzięki sprzedaży Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, które przekształciło się później w Fortum.

Podczas budowy Mostu Millenijnego wielu mieszkańców obserwowało postęp prac, traktując to jako okazję do niedzielnego spaceru. Obecnie, pomimo że stoi w cieniu gigantycznego mostu Rędzińskiego na autostradowej obwodnicy Wrocławia, Most Millenijny jest integralną częścią miasta.

Dzisiaj, budowa takich wielkich obiektów jak most Olimpijski czy mosty Chrobrego już nie robią tak dużego wrażenia. Wraz z postępem czasu, Wrocław zrealizował wiele innych dużych inwestycji, takich jak wiadukty drogowe czy tramwajowo-autobusowy na Nowy Dwór. Dla młodszych obywateli miasta ekscytacja, która towarzyszyła budowie Mostu Millenijnego, może dziś wydawać się nieco niezrozumiała.