Początek prac projektowych na trasę tramwajową do Borowskiej Szpital – odpowiedzi na często zadawane pytania
Planowana trasa tramwajowa, zwana Borowska Szpital, wzbudza wiele pytań. Zastanawiacie się, czemu linia ma biec do placówki medycznej zamiast do centrum miasta, czy powstanie więcej hałasu, a także dlaczego wybrano kierunek na Borowską, a nie do sklepu Biedronka na Bartoszowicach. Planowane jest, że trasa doprowadzi do uniwersyteckiego szpitala i kończyć się będzie pętlą z miejscem parkingowym P+R.
Proces wyboru projektanta linii został zakończony. Zaplanowano, że część trasy przebiegająca przez Borowską będzie zarówno dla autobusów, jak i tramwajów. W przypadku braku sprzeciwów, miasto szybko podpisze umowę z wykonawcą.
Projekt ma być finalizowany w 2026 roku, co jest równoznaczne z rozpoczęciem budowy. Pierwszy kurs jest zaplanowany na rok 2028 – przy założeniu braku komplikacji.
Tramwaj na Borowską – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Często zastanawiacie się, czemu nie zaprojektowano torowiska przez całą Borowską, rozpoczynając od dworca PKS i ul. Glinianej. Bez względu na sformułowanie Waszych wątpliwości, odpowiedź jest zawsze ta sama.
Budowa linii tramwajowej od ul. Glinianej do ul. Działkowej jest planowana jako drugi etap inwestycji zakończenia przewidywanego na 2030 rok. Ostateczny plan zakłada, że po roku 2030 tramwaj będzie kursował od Glinianej do pętli projektowanej przy Borowskiej, za szpitalem uniwersyteckim.
Miasto podzieliło budowę tramwaju na całej Borowskiej na etapy, aby przyspieszyć proces. To skomplikowana inwestycja wymagająca rozbudowy sieci tramwajowej w centrum miasta. Wszystkie tramwaje z osiedli południowych kończą swoją trasę w centrum, m.in. na węźle Borowska przy Wroclavii, gdzie przepustowość jest już wykorzystywana w pełni. Zanim kolejna linia będzie mogła dotrzeć tam, zanim pojawią się dodatkowe tramwaje, konieczne jest stworzenie łącznika w centrum miasta, m.in. na ul. Suchej.
Przedłużenie trasy tramwajowej ze Świeradowskiej do szpitala ma kluczowe znaczenie techniczne. Obecnie na Świeradowskiej mamy krańcówkę, co oznacza, że mogą tam kursować jedynie tramwaje dwukierunkowe. Jeśli trasa zostanie przedłużona zgodnie z projektem, powstanie tradycyjna pętla umożliwiająca zawracanie wszystkim typom tramwajów. Liczba tramwajów dwukierunkowych jest ograniczona, dlatego tak ważne jest, aby nowa infrastruktura umożliwiła elastyczne dysponowanie taborem MPK.