Rewolucja komunikacyjna na Nadodrzu: Przebudowa węzła Dubois–Drobnera już wkrótce!

Nadodrze we Wrocławiu czeka prawdziwa metamorfoza komunikacyjna. Spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła niedawno wyniki przetargu na firmę, która zrealizuje przebudowę kluczowego węzła przesiadkowego zlokalizowanego na skrzyżowaniu ulic Dubois i Drobnera. Ta inwestycja, szacowana na ponad 40 milionów złotych, ma na celu przekształcenie tego obszaru w nowoczesne centrum przesiadkowe dla użytkowników transportu publicznego.
Przebudowa torów i przystanków
Jednym z głównych zadań projektu jest modernizacja torowiska tramwajowego na odcinku 500 metrów oraz unowocześnienie 1200 metrów sieci trakcyjnej. Dotychczasowe przystanki tramwajowe zostaną zastąpione nowoczesnymi podwójnymi przystankami, które będą obsługiwać zarówno tramwaje, jak i autobusy. Dzięki wydłużonym peronom możliwe będzie jednoczesne zatrzymanie dwóch tramwajów lub tramwaju i autobusu, co znacznie przyspieszy proces przesiadki i poprawi funkcjonalność węzła. Nowa geometria skrzyżowania pozwoli również na usunięcie przystanków z jego centralnej części, co usprawni ruch samochodowy i zwiększy komfort pasażerów.
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Planowana inwestycja obejmuje również kompleksową przebudowę infrastruktury drogowej. Ulice Dubois i Drobnera zyskają nowe nawierzchnie, chodniki oraz ścieżki rowerowe. Projekt przewiduje także nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe, które wkomponują się w istniejącą i nowo powstającą sieć, m.in. przy ul. Pomorskiej. Dodatkowo, w rejonie mostów Uniwersyteckich zostanie zbudowane nowe przejście dla pieszych oraz przejazd dla rowerów, co podniesie poziom bezpieczeństwa w tej części miasta. Modyfikacji ulegnie także lokalizacja jednego z przejść między ulicami Śrutową i Rydygiera, które przeniesione zostanie na północną stronę.
Zielone przestrzenie i nowoczesne oświetlenie
Projekt przewiduje wprowadzenie licznych rozwiązań ekologicznych, takich jak nasadzenia drzew, krzewów i roślin ozdobnych. Na terenie inwestycji znajdzie się miejsce na 11 drzew, 1300 krzewów liściastych, 1490 pnączy, 1052 trawy ozdobne oraz 263 półkrzewy i rośliny cebulowe. Przystanki zostaną wzbogacone o 8 dodatkowych drzew oraz trejaże pokryte roślinnością. Wzdłuż ulic powstaną ogrody deszczowe i rabaty kwiatowe. Szczególną troskę poświęcono ochronie istniejącego platana klonolistnego przy ul. Drobnera, który zyska większą przestrzeń biologicznie czynną. Oświetlenie całego terenu zostanie zmodernizowane, a nowe, energooszczędne lampy – 27 latarni i 84 oprawy – zapewnią lepsze doświetlenie przejść dla pieszych i tras rowerowych.
Harmonogram prac i możliwe utrudnienia
Realizacja projektu potrwa 18 miesięcy. W tym czasie ruch samochodowy będzie odbywał się z ograniczeniami w obrębie przebudowywanych ulic. O planowanych zmianach w organizacji ruchu oraz komunikacji miejskiej mieszkańcy będą informowani z odpowiednim wyprzedzeniem. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FENiKS 2021-2027). Celem inwestycji jest znacząca poprawa lokalnego systemu transportu publicznego w ramach Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego – etap IV.