Kamery na Sobieskiego biją rekordy: prawie 7 tysięcy wykroczeń w pół roku!

Kamery na Sobieskiego biją rekordy: prawie 7 tysięcy wykroczeń w pół roku!


Odcinkowy pomiar prędkości na alei Jana III Sobieskiego we Wrocławiu miał na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, jednak najnowsze dane pokazują nieoczekiwany wzrost liczby naruszeń. System CANARD, operujący na tym odcinku, odnotował blisko 7 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości w pierwszym półroczu 2025 roku.

Niepokojące statystyki z Wrocławia

Kamery monitorujące prędkość na wyjeździe z Wrocławia zarejestrowały ponad 6600 przypadków przekroczeń dozwolonej prędkości w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku. Mimo że początkowo liczba wykroczeń malała, drugi kwartał przyniósł wzrost, co sugeruje, że kierowcy nie przestrzegają ograniczenia do 70 km/h.

Konsekwencje przekroczenia prędkości

Przekraczając prędkość o zaledwie 21 km/h, kierowcy muszą liczyć się z mandatem w wysokości 300 zł oraz 5 punktami karnymi. System obejmuje tylko jeden kierunek jazdy, co oznacza, że nadzór nad ruchem jest jeszcze ograniczony.

Działalność systemu i jego wpływ

System zainstalowany na alei Jana III Sobieskiego działa od grudnia 2024 roku i obejmuje odcinek między mostem Bolesława Krzywoustego a ulicą Wilanowską. Warto zaznaczyć, że miasto Wrocław nie czerpie zysków z mandatów; cały proces jest zarządzany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Analiza trendów w naruszeniach prędkości

Początek 2025 roku przyniósł nadzieję na poprawę sytuacji. W pierwszym kwartale liczba naruszeń zmniejszała się, osiągając: 1033 w styczniu, 945 w lutym i 734 w marcu. Jednak drugi kwartał przyniósł nieoczekiwany wzrost, zarejestrowano o 1257 więcej wykroczeń niż w pierwszych trzech miesiącach roku.

Wpływ ograniczeń na kierowców

Obowiązujące ograniczenie prędkości ma na celu dostosowanie się do przyszłych zmian urbanistycznych. Nawet niewielkie przekroczenie limitu może być kosztowne, a sumy mandatów przy tak dużej liczbie naruszeń sięgają milionów złotych.

Plany rozbudowy systemu monitoringu

Na razie system monitoruje tylko jeden kierunek. Rozważane jest rozszerzenie nadzoru także na jezdnię w kierunku centrum miasta, jednak przeszkodą jest brak jednolitego ograniczenia prędkości. Planowany remont estakad ma na celu rozwiązanie tego problemu, co umożliwi uruchomienie kamer w obu kierunkach.

Przyszłość odcinkowych pomiarów prędkości we Wrocławiu

System na alei Sobieskiego to pierwszy krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa drogowego we Wrocławiu. Kolejne plany dotyczą instalacji podobnych systemów na innych odcinkach, takich jak autostrada A4 czy Autostradowa Obwodnica Wrocławia, co ma na celu dalsze zwiększenie kontroli nad ruchem drogowym w regionie.