MPK Wrocław otrzyma ponad 200 mln zł refundacji za zakup 34 nowatorskich tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy.

MPK Wrocław otrzyma ponad 200 mln zł refundacji za zakup 34 nowatorskich tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy.

W bieżącym roku MPK we Wrocławiu jest na dobrej drodze do otrzymania zwrotu w wysokości ponad 200 milionów złotych za zakup 34 tramwajów nowej generacji. Środki te wpłyną z Krajowego Planu Odbudowy. Miasto stara się również o dodatkowe źródła dofinansowania.

Centrum Unijnych Projektów poinformowało w poniedziałek o wynikach konkursu w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”, w którym fundusze z KPO zostały przydzielone. W konkursie udział wzięło kilkanaście największych miast Polski, które ubiegały się o łączną pulę ponad 590 mln zł. Spośród 12 nadesłanych zgłoszeń, tylko cztery spełniły kryteria punktowe. W tych wybranych znalazło się miasto Wrocław, które przeznaczyło 15 procent wartości całego projektu na zakup nowoczesnych pes i moderusów dla MPK Wrocław.

Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, wyraził dumę z faktu, że miasto znalazło się w czołówce programu i uzyskało maksymalną kwotę dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Według niego, blisko 203 mln zł to znaczące wsparcie, które pozwoli na rozwijanie nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego, przez zakup nowych tramwajów Moderus Gamma i Pesa.

Zakup 34 fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych i zeroemisyjnych 27 moderusów gamma oraz siedmiu tramwajów typu PESA 146N wyniósł dokładnie 238 808 761,88 zł. Wrocław już za te tramwaje zapłaciło. Teraz otrzyma około 85-procentowy zwrot w formie dotacji z KPO – czyli 203 mln zł.

Witold Woźny, prezydent MPK Wrocław, podkreślił, że nowe Moderusy Gamma i Pesy 146N wprowadziły nową jakość w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Dofinansowanie z KPO na ich refinansowanie pozwoli uruchomić środki na inne, niezbędne inwestycje. Przemysław Nowicki, wiceprezydent MPK Wrocław, dodał, że w najbliższym czasie planują zdecydować o wykorzystaniu opcji umowy z firmą Saatz na remont Skód 19T. Dodatkowe środki mogłyby również zostać przeznaczone na renowację lakierni na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej czy zakup drugiej tokarki podtorowej.