Mickiewicza zmienia oblicze: nowoczesne torowisko i zielone przystanki w Wrocławiu!

Mickiewicza zmienia oblicze: nowoczesne torowisko i zielone przystanki w Wrocławiu!

Rozpoczęta modernizacja torowiska na ulicy Mickiewicza wkrótce przyniesie znaczące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Obecny stan infrastruktury tramwajowej na tym odcinku pozostawia wiele do życzenia, co wymaga pilnej interwencji. Planowana przebudowa ma na celu nie tylko poprawę jakości podróży, ale także zwiększenie bezpieczeństwa i wygody pasażerów oraz uczestników ruchu drogowego.

Aktualny stan torowiska na Mickiewicza

Obecnie torowisko na ulicy Mickiewicza cechuje się dużą różnorodnością i w wielu miejscach nie spełnia współczesnych standardów technicznych. Na odcinku od mostu Zwierzynieckiego do ulicy Wystawowej tramwaje muszą dzielić przestrzeń z samochodami, co prowadzi do licznych utrudnień. Tory są w większości osadzone w kostce brukowej, z niewielkimi fragmentami pokrytymi asfaltem. Pasażerowie na przystanku „Mickiewicza” zmuszeni są wysiadać bezpośrednio na jezdnię, co stwarza potencjalne zagrożenie w ruchu drogowym. Po skrzyżowaniu z ulicą Wystawową torowisko oddziela się od jezdni, by ponownie łączyć się z nią przy ulicy Kopernika, gdzie ruch tramwajowy miesza się z samochodowym i rowerowym.

Zakres planowanej modernizacji

Przebudowa torowiska na ulicy Mickiewicza jest jednym z największych projektów inwestycyjnych realizowanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu. Prace obejmą odcinek o długości ponad 3 kilometrów. Kluczowym elementem inwestycji będzie całkowita wymiana torowiska, a także wprowadzenie zieleni między torami na części od ulicy Wystawowej do Paderewskiego. Istotnym punktem projektu jest również modernizacja przystanków, które zostaną przekształcone w tzw. przystanki wiedeńskie, ułatwiające wsiadanie dzięki wyniesionej jezdni. Przebudowa obejmie także remont jezdni, przejść dla pieszych oraz ścieżek rowerowych, a także poprawę odwodnienia oraz instalację nowych sygnalizacji świetlnych, które będą reagować na nadjeżdżające tramwaje.

Przyszłość komunikacji tramwajowej

Dokumentacja projektowa dla przebudowy torowiska na Mickiewicza ma być gotowa w ciągu mniej niż roku od podpisania umowy z wykonawcą. Firma odpowiedzialna za projekt będzie miała 320 dni na realizację zadania, w tym uzyskanie niezbędnych pozwoleń i zatwierdzeń. Spodziewane zakończenie prac projektowych to druga połowa 2026 roku.

Po zakończeniu przebudowy tramwaje będą mogły szybciej i wygodniej kursować między centrum Wrocławia a Swojczycami. Nowa pętla tramwajowa przy ulicy Chałupniczej umożliwi uruchomienie pierwszych połączeń już w 2027 roku. Inwestycję realizuje firma Pro-Tra Building, która za kwotę 139 mln zł buduje odcinek łączący pętlę na Sępolnie z nową pętlą na Swojczycach. Projekt ten ma być ukończony w ciągu dwóch lat.