Nowa era dla Nadodrzanki: Pociągi z Wrocławia na Pomorze przyspieszą do 160 km/h!

Wkrótce podróż koleją na trasie Wrocław-Szczecin będzie znacznie szybsza dzięki ambitnym planom modernizacji „Nadodrzanki”. Ta kluczowa linia kolejowa, znana również jako linia nr 273, przechodzi gruntowną renowację, która zrewolucjonizuje transport kolejowy na Dolnym Śląsku i nie tylko.
Nowa era dla „Nadodrzanki”
Linia kolejowa „Nadodrzanka”, łącząca Wrocław z Szczecinem, przechodzi obecnie kompleksową modernizację. Stary stan techniczny trasy, który wymuszał ograniczenia prędkości, wkrótce przejdzie do historii. Na przykład, na zabytkowym moście w Brzegu Dolnym, gdzie obecnie obowiązuje ograniczenie do 70 km/h, planowane są niezbędne prace remontowe, aby podnieść standardy bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Prace remontowe i ich zakres
Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK SA zdecydowały się na szeroko zakrojone działania modernizacyjne. Obejmują one wymianę torów, rozjazdów oraz modernizację sieci trakcyjnej i systemów sterowania ruchem kolejowym. Największy kontrakt, o wartości 216 mln zł netto, obejmuje modernizację odcinka od Głogowa do granicy województw lubuskiego i zachodniopomorskiego. Dodatkowo, na odcinku Wrocław Pracze–Głogów, prace będą kosztować 190 mln złotych i obejmą m.in. wymianę nawierzchni torowej oraz modernizację stacji.
Korzyści dla pasażerów
Modernizacja przyniesie znaczące korzyści dla pasażerów, szczególnie dla mieszkańców Dolnego Śląska korzystających z kolei w codziennej komunikacji. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, co skróci czas podróży na wielu kluczowych odcinkach. Przykładowo, czas przejazdu z Wrocławia do Zielonej Góry skróci się o 18 minut, a podróż do Szczecina będzie krótsza aż o 40 minut.
Wzmocnienie transportu towarowego
Modernizacja „Nadodrzanki” ma także istotne znaczenie dla transportu towarowego. Po zakończeniu prac pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h. To strategiczne usprawnienie dla przewozów z Dolnego Śląska do portów w Szczecinie i Świnoujściu, co czyni tę trasę kluczową częścią krajowego systemu logistycznego. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę dostępową poprawi się efektywność całego łańcucha transportowego.
Finansowanie i harmonogram
Modernizacja „Nadodrzanki” jest finansowana z funduszy unijnych, a całkowity koszt inwestycji wynosi 628 mln złotych brutto. Środki te są strategicznie wykorzystywane, aby poprawić zarówno transport pasażerski, jak i towarowy w Polsce. Planowane zakończenie prac przypada na drugą połowę 2026 roku. Do tego czasu mogą wystąpić czasowe utrudnienia w ruchu kolejowym na modernizowanych odcinkach, jednak po ich zakończeniu „Nadodrzanka” stanie się jedną z najważniejszych tras kolejowych w Polsce zachodniej.