Nowe możliwości komunikacyjne między Wrocławiem a Żórawiną i Siechnicami dzięki podpisaniu porozumienia
Wrocław, jako prężnie rozwijające się centrum aglomeracji, nawiązuje strategiczną współpracę z okolicznymi samorządami. Celem tej współpracy jest stworzenie lepszych możliwości komunikacyjnych dla mieszkańców. Nowe porozumienie podpisane przez prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka, z Oławskim Związkiem Przewozów Gminno-Powiatowych otwiera drogę do pozyskania dodatkowych funduszy na połączenia autobusowe między Wrocławiem a Żórawiną i Siechnicami.
Związek, w skład którego wchodzą między innymi Oława, Siechnice oraz Żórawina, jest odpowiedzialny za organizację komunikacji autobusowej na południu aglomeracji wrocławskiej. Dzięki stabilnemu finansowaniu istnieje możliwość nie tylko utrzymania obecnej oferty połączeń, ale również jej rozwoju. Jest to szczególnie ważne dla tych pasażerów, którzy każdego dnia dojeżdżają do Wrocławia w celach zawodowych lub edukacyjnych. Poprzez współdziałanie z radnym Siechnic – Łukaszem Kropskim, który pilotował całe przedsięwzięcie, otwierają się nowe możliwości na zdobycie dodatkowych środków finansowych.
Niedawno podpisane porozumienie o współpracy między prezydentem Wrocławia a przedstawicielem Oławskich Przewozów Gminno-Powiatowych jest kluczowym dokumentem dla lokalnych samorządów i Związku. Umożliwi to związkowi ubieganie się o dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dla linii komunikacyjnych łączących Żórawinę i Siechnice z Wrocławiem.
Wrocław, jako duża jednostka organizująca komunikację miejską, nie ma prawa ubiegać się o takie dotacje ze względu na obecne przepisy prawne. Możliwość ta przysługuje jednak mniejszym gminom i organizatorom. Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia, wyraziła nadzieję, że w przyszłości również miasto będzie mogło ubiegać się o takie dofinansowanie, co pozwoli na jeszcze intensywniejszy rozwój komunikacji aglomeracyjnej.
Wrocław współpracuje z samorządami Aglomeracji Wrocławskiej od 2004 roku. Obecnie zapewnia 27 linii aglomeracyjnych, które łączą miasto z takimi gminami jak Długołęka, Kąty Wrocławskie, Wisznia Mała, Miękinia, Żórawina, Kobierzyce czy Czernica. Do tej pory współpraca z Siechnicami była utrudniona, co otwarcie krytykował obecny burmistrz tej gminy. Nowo podpisane porozumienie ma szansę ten stan rzeczy zmienić.
Niedługo zostanie ogłoszony kolejny przetarg na wieloletnią obsługę połączeń między Wrocławiem a gminami ościennymi: Długołęką, Wisznią Małą i Czernicą. Aktualnie na trasie między Wrocławiem a Długołęką testowany jest autobus hybrydowy. Istnieje możliwość, że podobne modele pojawią się także na innych liniach aglomeracyjnych, w tym tych łączących Wrocław z południem aglomeracji.