Nowa era komunikacji zbiorowej na Nowym Dworze
Znajomość uciążliwości godziny szczytu na Nowym Dworze to doświadczenie, które mogą potwierdzić tylko ci, którzy mieli okazję samodzielnie przekonać się o jego intensywności. Szczególnie trudne było poruszanie się w piątki podczas opadów deszczu, kiedy korek bywał najdłuższy. Wyjście z takiej sytuacji wymagało dużo cierpliwości, a czasem nawet dobrej książki do czytania. Dlatego otwarcie nowego korytarza dla autobusów i tramwajów przynosi znaczne ulepszenie dla komunikacji publicznej w tej części Wrocławia.
Przed inauguracją nowej trasy tramwajowej 3 września, już teraz widoczna jest znacząca poprawa, ze względu na to, że autobusy korzystają z oddzielnej drogi. Dzięki temu dla pasażerów komunikacji miejskiej osiedle Nowy Dwór stało się bliższe centrum miasta. Ale korzyści nie dotyczą tylko tego osiedla. Trasa autobusowo-tramwajowa (TAT) na Nowy Dwór nosi taką nazwę, ponieważ nowa pętla znajduje się właśnie tam. Zarówno nowa linia tramwajowa jak i kursujące bez przeszkód autobusy przynoszą korzyści również dla sąsiadującego Muchoboru Małego, przez którego teren częściowo przebiega trasa.
Nie tylko mieszkańcy Nowego Dworu, ale także ci zamieszkujący nieco bardziej oddalony Muchobór Wielki mogą skorzystać z nowej inwestycji. Mogą podróżować do skrzyżowania Strzegomskiej i Rogowskiej, gdzie istnieje możliwość bezpłatnego parkowania dla posiadaczy biletu okresowego na parkingu „Parkuj i jedź”, aby w ciągu 20 minut znaleźć się w centrum miasta. Nowa linia tramwajowa numer 13 dotrze z Nowego Dworu do centrum Wrocławia w tym samym czasie – mówi Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
Badania ruchu w Wrocławiu planowane są na rok 2024, ale już teraz można zauważyć, że więcej kierowców z Nowego Dworu i Muchoboru korzysta z transportu publicznego. Porównując liczbę pasażerów rok do roku, jest ich o 18 procent więcej. Dlatego tak ważne jest, że od września autobusy dojeżdżające do centrum uzupełnią tramwaje, które mogą przewozić dwukrotnie większą liczbę pasażerów.
TAT to ogromna inwestycja, która pochłonęła prawie 390 mln zł, w dużej mierze dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Budowa infrastruktury dla tramwajów jest kosztowna, ale wpływ na koszty miały także inne czynniki. Miasto rozważało temat z różnych stron i poza budową siedmiu kilometrów nowych torów, trakcji i przystanków, zdecydowało się także na budowę nowych chodników oraz oddzielonych, szerokich ścieżek rowerowych. Obecnie wielu rowerzystów korzysta z tej trasy dojeżdżając do centrum miasta, a po kilkunastu minutach są przy Dworcu Świebodzkim. Inwestycja obejmowała również remont i przebudowę ulic znajdujących się wzdłuż trasy.
W kontekście walki ze skutkami zmian klimatu warto podkreślić, że podczas realizacji tej inwestycji posadzono prawie tysiąc drzew i 30 tysięcy krzewów. Mimo że sama trasa nie jest zielona ze względu na obecność autobusów, to jej otoczenie nabrało zieleni.