Wrocław: Przebudowa ronda Reagana w planach – co się zmieni?

Wrocław: Przebudowa ronda Reagana w planach – co się zmieni?

Rondo Reagana we Wrocławiu, jeden z kluczowych węzłów komunikacyjnych miasta, stoi przed kolejną dużą zmianą. MPK Wrocław rozpoczęło proces wyboru firmy, która opracuje dokumentację projektową dla przebudowy torowiska, co zapowiada istotne zmiany dla pasażerów korzystających z tego punktu przesiadkowego. Rondo, na którym zlokalizowane są cztery przystanki autobusowo-tramwajowe, łączy linie kursujące przez plac Grunwaldzki oraz ulice Szczytnicką, Piastowską i Marii Curie-Skłodowskiej. To miejsce od lat pełni rolę centralnego punktu przesiadkowego, a nadchodzące prace budowlane mają na celu poprawę infrastruktury i komfortu podróży.

Historia zmian na rondzie Reagana

Przystanek na rondzie Reagana, od momentu otwarcia blisko dwadzieścia lat temu, przechodził kilka modernizacji. Ważnymi zmianami były wytyczenie przejść naziemnych w 2016 roku oraz gruntowny remont w 2020 roku, kiedy to nawierzchnię z kostki zastąpiono innym materiałem. Drobniejsze prace miały również miejsce w latach 2022 i 2024. Wszystko wskazuje na to, że kolejne działania modernizacyjne zostaną podjęte w 2026 roku.

Plany przebudowy torowiska

Aktualny stan techniczny torowiska na rondzie Reagana budzi niepokój ze względu na zużycie boczne główek szyn oraz uszkodzenia nawierzchni przy szynach. Planowana modernizacja obejmuje wymianę 2610 metrów toru pojedynczego wraz z betonową nawierzchnią. Zmianie ulegnie również 16 zwrotnic, z których część zostanie przesunięta, a na łukach pojawią się smarownice. Miejski przewoźnik zamierza także wydzielić dwa osobne tory: jeden w kierunku ul. Marii Curie-Skłodowskiej, drugi do skrętu w prawo na przystanek „Plac Grunwaldzki”.

Ulepszenia dostępności dla pasażerów

W ramach przebudowy przewidziano także podwyższenie peronów, co ułatwi dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Zmiany obejmą przystanek „Plac Grunwaldzki” na ul. Marii Curie-Skłodowskiej oraz perony nr 1 i 2 na wyspie centralnej ronda. MPK Wrocław przygotowało własną koncepcję prac, jednak wykonawca dokumentacji projektowej również opracuje swoją wizję.

Warunki przetargu dla wykonawców

Firmy zainteresowane realizacją projektu mogą składać oferty do 16 października do godziny 9:00. Kryteria wyboru obejmują cenę, która stanowi 60% oceny, oraz doświadczenie projektanta z uprawnieniami budowlanymi w specjalności inżynieryjnej drogowej, co stanowi 40% oceny. Dokumentacja powinna być gotowa w ciągu 320 dni od podpisania umowy, co oznacza, że projekt można się spodziewać jesienią 2026 roku.

Ostatnie miesiące przyniosły intensyfikację działań przetargowych prowadzonych przez MPK Wrocław i Wrocławskie Inwestycje. Niedawno wybrano wykonawcę projektu trasy tramwajowej na Księże Wielkie. Otworzono także oferty na dokumentację torowisk na ul. Teatralnej, Moście Pokoju i ul. Łokietka oraz przebudowy ul. Nowowiejskiej. Niestety, w jednym z przypadków przetarg unieważniono z powodu przekroczenia budżetu. W innych trwa analiza dokumentacji, a poszukiwania projektanta torowiska na ul. Mickiewicza są w toku.