Nowe zasady prędkości na AOW: Co czeka kierowców?
Nowoczesne systemy kontroli prędkości: co zmienia się na autostradach wokół Wrocławia?
Odcinkowy pomiar prędkości jest coraz częściej spotykanym rozwiązaniem na polskich autostradach oraz drogach ekspresowych. Ten zaawansowany system kontroli już działa na A4 w pobliżu Wrocławia, a niedługo będzie również obecny na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW) na trasie A8. Jakie zmiany czekają kierowców, na którym odcinku pojawią się pierwsze urządzenia i czego powinno się spodziewać w najbliższych miesiącach?
Zaawansowana infrastruktura na obrzeżach miasta
W listopadzie 2025 roku ustawiono przy węzłach AOW wyraźne tablice ostrzegawcze o planowanym wprowadzeniu odcinkowego pomiaru prędkości. To sygnał, że system niebawem stanie się aktywny, a prace przygotowawcze są już mocno zaawansowane. Pierwsze działania w tym kierunku można było zauważyć już w sierpniu – wtedy ruszył montaż niezbędnych urządzeń, choć sama kontrola jeszcze nie funkcjonowała.
Gdzie i kiedy ruszą pomiary – co już wiadomo?
Choć dokładna data rozpoczęcia działania odcinkowego pomiaru na AOW nie została jeszcze ogłoszona, zakres monitorowanego fragmentu został doprecyzowany. System obejmie przejazd od węzła Wrocław Stadion do węzła Wrocław Lotnisko. To ważna zmiana wobec wstępnych planów, które przewidywały krótszy odcinek (między Wrocławiem Północ a Stadionem). Każda istotna aktualizacja, w tym dzień uruchomienia, będzie podawana przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Autostrada A4 – już działa odcinkowy pomiar
Kierowcy korzystający z autostrady A4 już muszą dostosować się do nowego systemu. Od 17 września 2025 roku, od godziny 12:00, pomiar obejmuje odcinek między węzłami Kąty Wrocławskie oraz Pietrzykowice. Przed oficjalnym startem trwała faza testowa urządzeń. Obowiązują tu konkretne limity prędkości – 110 km/h dla pojazdów osobowych, 80 km/h dla ciężarówek. Ustanowienie tych limitów to element szeroko zakrojonego programu modernizacji nadzoru drogowego, finansowanego przez Krajowy Plan Odbudowy.
Większy zasięg kontroli dzięki nowym inwestycjom
Projekt wdrażany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego pod nazwą CANARD przewiduje rozbudowę sieci automatycznego nadzoru o kolejne odcinki, nie tylko wokół Wrocławia. W całej Polsce planowane jest uruchomienie 43 systemów odcinkowego pomiaru prędkości, które będą obejmować aż 400 km dróg ekspresowych i autostrad. W regionie dolnośląskim nadzór pojawi się m.in. na trasie A4 między Kątami Wrocławskimi a Wrocławiem Południe oraz Krzyżową a Krzywą.
Dlaczego montuje się nowe systemy – bezpieczeństwo i porządek na drogach
Kluczowym celem tych inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Nowoczesne pomiary mają ograniczyć liczbę wypadków powiązanych z nadmierną prędkością i lekceważeniem sygnałów świetlnych. Po zakończeniu rozbudowy system CANARD będzie nadzorować już ponad 670 km infrastruktury drogowej, co pozwoli na skuteczniejszą egzekucję przepisów i realną poprawę bezpieczeństwa.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Zasada funkcjonowania jest prosta: pojazd rejestrowany jest przez system na początku i końcu wyznaczonego odcinka, a komputer oblicza średnią prędkość przejazdu. Oznacza to, że przez całą długość monitorowanego fragmentu kierowcy muszą utrzymywać odpowiednią szybkość, a nie tylko zwalniać tuż przed kamerami. Takie rozwiązanie motywuje do zachowania stałej, bezpiecznej prędkości i eliminuje tzw. efekt “punktowego hamowania”.
Jakie korzyści dla mieszkańców i kierowców?
Statystyki z innych rejonów kraju pokazują, że odcinkowe pomiary skutecznie ograniczają liczbę groźnych zdarzeń drogowych. Poza redukcją wypadków, regularność wprowadzania tego typu nadzoru wpływa na poprawę płynności jazdy i zmniejszenie agresywnych zachowań za kierownicą. System CANARD, zintegrowany także z kontrolą przejazdu na czerwonym świetle, sprawia, że przestrzeganie przepisów staje się po prostu opłacalne dla wszystkich.
Wszystkie osoby planujące przejazd AOW lub A4 przy Wrocławiu – zarówno mieszkańcy, jak i goście – powinni już teraz śledzić komunikaty o nowych lokalizacjach systemu i przygotować się na zmiany. Bezpieczna i odpowiedzialna jazda sprawia, że każdy kolejny kilometr podróży wokół Wrocławia staje się mniej ryzykowny.
Wrocław, AOW, A4, zmiany w nadzorze prędkości – listopad 2025
Źródło: wroclaw.pl
