Wrocław: 10 nowoczesnych mostów, które zmieniają Miasto Stu Mostów!
Wrocław od lat konsekwentnie inwestuje w rozwój infrastruktury mostowej, zapewniając mieszkańcom coraz lepszą komunikację i dostęp do różnych części miasta. Ostatnie lata przyniosły zarówno gruntowne modernizacje zabytkowych obiektów, jak i powstanie nowych przepraw, zmieniając codzienność kierowców, pieszych i rowerzystów.
Nowe połączenia poprawiają komunikację
Otwarcie Aleii Wielkiej Wyspy razem z mostami Na Wilczym Kącie oraz Olimpijskim istotnie ułatwiło dostęp do tej części Wrocławia. Przed wybudowaniem tych obiektów dojazd na Wielką Wyspę wiązał się z koniecznością korzystania z zatłoczonych tras. Teraz nowoczesne przeprawy nad Oławą i Odrą zapewniają sprawniejsze poruszanie się mieszkańcom i odwiedzającym. Most Na Wilczym Kącie o długości 350 metrów, powstały w latach 2020-2023, nie tylko poprawił komunikację, ale również stał się punktem widokowym na okoliczne tereny zielone.
Największe przedsięwzięcia ostatnich lat
Miasto przeznaczyło w latach 2019-2025 ponad 200 milionów złotych na inwestycje mostowe. Wśród najważniejszych projektów wyróżnia się Most Olimpijski – jedna z najdłuższych konstrukcji Wrocławia, mierząca 700 metrów i oparta na 14 podporach. Wzniesienie tego obiektu wiązało się z wykorzystaniem zaawansowanej technologii, obejmującej m.in. zastosowanie 2100 ton stali oraz nietypowy pusty korytarz wewnątrz konstrukcji. Drugim istotnym przedsięwzięciem były nowe mosty Chrobrego, które zastąpiły stare przeprawy, umożliwiając przejazd nie tylko samochodom osobowym, lecz także tramwajom i pojazdom uprzywilejowanym. Zwiększona nośność i nowa szerokość mostów poprawiły bezpieczeństwo i wygodę użytkowników.
Remonty zabytkowych mostów
Wrocław dba również o historyczne obiekty. Zakończona w 2023 roku modernizacja mostów Pomorskich objęła nie tylko wzmocnienie konstrukcji i przesunięcie rury ciepłowniczej pod dno rzeki, lecz także renowację architektonicznych detali i odnowienie zabytkowych strażnic. Podobne działania podjęto przy remoncie mostu Świętej Klary – najstarszego drewnianego mostu w mieście, którego historii sięga końca XVIII wieku. Kosztem 1,3 miliona złotych obiekt zabezpieczono na kolejne lata, zachowując jego zabytkowy charakter.
Priorytet: bezpieczeństwo i wygoda
Jednym z najważniejszych remontów była modernizacja mostów Uniwersyteckich, realizowana od połowy 2024 roku. Prace wydłużyły się z powodu wysokiego stanu Odry i ryzyka powodzi, jednak ostatecznie ukończono je z kosztami wynoszącymi 14,7 miliona złotych. W trakcie remontu skupiono się na wzmacnianiu zabezpieczeń antykorozyjnych, wymianie nawierzchni dla pieszych i rowerów oraz montażu nowoczesnego oświetlenia. Zmieniono także balustrady, dbając zarówno o bezpieczeństwo, jak i estetykę mostu.
Nowe inwestycje dla pieszych i rowerzystów
W rejonie Muchoborów oddano do użytku kładkę, która połączyła Muchobór Mały i Wielki, ułatwiając codzienne przemieszczanie się po zachodniej części miasta. Koszt budowy wyniósł 3,8 miliona złotych. Z kolei nad Widawą trwa budowa kolejnej przeprawy, która docelowo połączy Wrocław z Obornikami Śląskimi. Inwestycja, współfinansowana ze środków unijnych, ma zostać ukończona w 2025 roku, a jej koszt oszacowano na 6,1 miliona złotych.
Odbudowa po zniszczeniach i powrót dawnych barw
Most Świętego Antoniego, łączący Stare Miasto ze Szczepinem, musiał zostać odbudowany po uszkodzeniach spowodowanych upadkiem drzewa w 2022 roku. Prace prowadzone w latach 2023-2024 kosztowały 2,5 miliona złotych. Z kolei na moście Zwierzynieckim przywrócono oryginalną, zieloną barwę kratownicy – to efekt modernizacji zakończonej w 2024 roku, która pochłonęła 9,5 miliona złotych. W najbliższym czasie planowane są tu kolejne prace remontowe.
Plany na przyszłość
Miasto nie zwalnia tempa i już przygotowuje dokumentację projektową dla kolejnych inwestycji. Wśród planowanych remontów i budów przepraw znajdują się mosty Trzebnickie, Grunwaldzki, Oławski, Sikorskiego i Osobowicki. Przetargi na wykonanie tych projektów mogą zostać rozpisane jeszcze w tym roku. Dzięki konsekwentnym inwestycjom w infrastrukturę mostową, Wrocław umacnia swoją pozycję miasta o najlepszych połączeniach rzecznych w regionie.
Źródło: wroclaw.pl
