Wrocławskie lotnisko w trakcie historycznej rozbudowy – nowa era dla podróżnych!

Wrocławskie lotnisko im. Mikołaja Kopernika przechodzi obecnie gruntowną metamorfozę. Trwająca inwestycja rozciąga się na obszarze aż 54 hektarów, a jej skala i tempo budzą uznanie nie tylko wśród branżowców. Realizacja tego projektu to nie tylko rozbudowa infrastruktury, ale przede wszystkim szansa na zwiększenie rangi portu na mapie lotniczej Europy.

Nowe powierzchnie postojowe dla samolotów – krok w stronę większej przepustowości

W ramach prowadzonych prac szczególne znaczenie mają nowe płyty postojowe. Najmniejsza z nich, oznaczona jako PPS 3, wkrótce zostanie oddana do użytku – tutaj prace znajdują się już na etapie finałowych wykończeń. Znacznie większa, bo niemal sześciokrotnie większa PPS 2, jest już ukończona w ponad 50%. Dzięki tym inwestycjom lotnisko będzie mogło obsłużyć równocześnie znacznie więcej statków powietrznych, co przełoży się na płynniejszą i szybszą obsługę zarówno regularnych połączeń, jak i czarterów.

Nowoczesna sieć dróg kołowania – priorytet dla bezpieczeństwa i sprawności ruchu

Rozbudowywana siatka dróg kołowania nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Odcinki oznaczone jako J1, J2, K oraz C5 są już wykonane i przygotowywane do ostatecznych odbiorów. Pozostałe fragmenty tej rozległej infrastruktury, których jest w sumie sześć, mają obecnie ukończone około 40% prac. Rozwój dróg kołowania to kluczowy element inwestycji – zwiększy bezpieczeństwo operacji lotniczych i skróci czas obsługi samolotów na ziemi.

Ogromne ilości materiałów – liczby, które robią wrażenie

Wrocławska rozbudowa to także logistyczne wyzwanie. Dotychczas na terenie budowy wykorzystano ponad 52 tysiące ton mieszanki mineralno-asfaltowej, a do zakończenia prac przewidziano jeszcze ponad 160 tysięcy ton tego materiału. Wylano już 5,8 tysiąca metrów sześciennych betonu, choć docelowo ta liczba wzrośnie do 40 tysięcy. Niemal cała powierzchnia została już oczyszczona z wierzchniej warstwy gleby, a solidne podłoże przygotowano na 20 z 35 planowanych hektarów. Tylko tak szerokie działania pozwolą sprostać wyzwaniom nowoczesnego lotniska.

Rozbudowa instalacji i systemów – inwestycja w bezpieczeństwo oraz innowacje

Projekt obejmuje również prace z zakresu infrastruktury podziemnej i technologicznej. Powstają nowe sieci wodno-kanalizacyjne, energetyczne i telekomunikacyjne. Modernizacja systemów oświetleniowych, w tym oświetlenia nawigacyjnego, jest niezbędna dla zapewnienia należytego poziomu bezpieczeństwa podczas startów i lądowań niezależnie od pory dnia i warunków atmosferycznych.

Kluczowe etapy i rozmach inwestycji

Aktualnie budowane są nie tylko nowe miejsca postojowe dla samolotów pasażerskich, ale także specjalna płyta do odladzania oraz nowa droga kołowania o długości 2,5 kilometra. W przyszłości planowana jest również budowa kolejnej drogi zjazdowej z pasa startowego oraz modernizacja już istniejących tras. Drugi etap prac będzie skoncentrowany na rozbudowie terminalu i powiększeniu parkingów, co pozwoli sprostać rosnącemu zainteresowaniu podróżnych.

Znaczenie projektu dla miasta i regionu

To przedsięwzięcie jest kluczowe dla dalszego rozwoju nie tylko lotniska, ale i całego regionu. Dzięki rozbudowie Wrocław ma szansę na przyjęcie większej liczby samolotów i obsłużenie większego ruchu pasażerskiego oraz cargo. Wartość inwestycji realizowanej przez firmę Strabag wynosi ok. 376 milionów złotych netto. Rozwój lotniska przełoży się na wzrost konkurencyjności Wrocławia, przyciągnie nowych inwestorów i stworzy lepsze warunki dla mieszkańców oraz turystów.