Wrocławskie torowiska w kryzysie: Remonty Borowskiej i Glinianej zagrożone!

Jesień może przynieść utrudnienia w ruchu tramwajowym pomiędzy centrum Wrocławia a południowymi dzielnicami miasta. MPK Wrocław planuje gruntowny remont odcinków torowisk łączących śródmieście z osiedlami Gaj i Tarnogaj, jednak realizacja tych zamierzeń stoi pod znakiem zapytania z powodu ograniczeń finansowych.
Oferty przekroczyły zakładany budżet
Największym wyzwaniem dla miejskiego przewoźnika okazał się niedawno rozstrzygnięty przetarg dotyczący prac na ulicach Borowskiej i Glinianej. Chociaż miasto zabezpieczyło na ten cel 2,4 mln zł, żadna z czterech złożonych ofert nie mieści się w tej kwocie. Najniżej wyceniona propozycja, przygotowana przez GM Roads Polska Sp. z o.o., opiewa na 4,6 mln zł, co oznacza brak ponad 2 mln złotych do realizacji inwestycji.
Stan torowisk wymaga pilnej inwestycji
Techniczne problemy torów wykonanych w tzw. technologii węgierskiej są znane MPK już od początku roku. W zimie konieczne były doraźne naprawy, które pozwoliły utrzymać ruch tramwajowy na Hubach, jednak były to działania krótkoterminowe. Potrzebny jest kompleksowy remont, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i niezawodność komunikacji miejskiej.
Harmonogram pod znakiem zapytania
Zgodnie z ogłoszeniem przetargowym, MPK planuje zrealizować zaplanowane prace od 8 listopada 2025 roku do 18 stycznia 2026 roku. Jednak, aby dotrzymać tych terminów, konieczne jest znalezienie wykonawcy, który zrealizuje zadanie w dostępnych ramach finansowych. Obecna sytuacja stawia pod znakiem zapytania możliwość przeprowadzenia remontu w wyznaczonym czasie.
Przetargi na torowiska coraz trudniejsze
Problem przekraczania budżetów nie jest odosobniony i dotyka zarówno MPK, jak i Wrocławskie Inwestycje. Ostatnio unieważniono przetarg na dokumentację dla torowisk przy ul. Teatralnej i Moście Pokoju z uwagi na zbyt wysokie oferty. Podobnie wygląda sytuacja z projektowaniem trasy na ulicy Mickiewicza oraz analizami dokumentacji przebudowy na ulicach Łokietka i Nowowiejskiej.
Miasto nie składa broni w sprawie inwestycji
Pomimo trudności finansowych, MPK nie rezygnuje z planów modernizacji sieci tramwajowej. Kilka dni temu ogłoszono postępowanie na przygotowanie dokumentacji projektowej dla prac torowych na rondzie Reagana. To świadczy o konsekwentnej pracy nad poprawą jakości infrastruktury transportowej, nawet w warunkach ograniczonego budżetu.