Tragedia na autostradzie A4 w Dolnym Śląsku: 8 ofiar śmiertelnych i 105 rannych w ciągu roku

Rok 2023 przyniósł smutne statystyki dotyczące odcinka autostrady A4 przebiegającej przez teren Dolnego Śląska. W ciągu 365 dni na tym fragmencie trasy doszło do 77 wypadków, które pochłonęły życie 8 osób, a dodatkowo 105 osoby zostały ranne. Jeszcze bardziej zatrważająca jest liczba kolizji – wyniosła ona aż 1290, co średnio daje prawie 4 na dzień. Każde z tych zdarzeń powodowało znaczące utrudnienia i opóźnienia na wspomnianym odcinku trasy.
Dane te pochodzą z najnowszego raportu Ministerstwa Infrastruktury, który bazuje na informacjach zebranych w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji prowadzonym przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. W roku 2023 nie było niestety wyjątkiem – tragiczny bilans jest bowiem coroczną normą na autostradzie A4.
Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury, precyzuje: „Na dolnośląskim odcinku autostrady A4 odnotowaliśmy 77 wypadków drogowych, które skutkowały śmiercią 8 osób i ranami u 105. Dodatkowo, zarejestrowano na tym odcinku 1290 kolizji”.
Analiza danych policyjnych pokazuje, że najbardziej niebezpiecznym fragmentem autostrady A4 jest odcinek między Wrocławiem a Kątami Wrocławskimi – to tu dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji.
Kierowcy potwierdzają te statystyki – nie ma dnia bez korków spowodowanych przez wypadki czy kolizje. Czas oczekiwania na przywrócenie ruchu po zdarzeniu drogowym bywa nieprzewidywalny i często liczy się w godzinach. „Wielość czynników wpływa na czas przywrócenia ruchu po zdarzeniu drogowym na dolnośląskim odcinku autostrady A4. Są to między innymi: skala zdarzenia, stopień uszkodzeń infrastruktury drogowej, ilość uczestników zdarzenia wymagających pomocy, konieczność przewozu uszkodzonych pojazdów” – tłumaczy wiceminister Bukowiec.