MPK Wrocław otrzyma ponad 200 mln zł refundacji za zakup 34 tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy w 2021 roku

MPK Wrocław otrzyma ponad 200 mln zł refundacji za zakup 34 tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy w 2021 roku

W tym roku spółka Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu zostanie zwrot ponad 200 mln złotych za inwestycję w 34 nowe tramwaje. Pieniądze pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy. Urzędnicy miejski starają się też pozyskać dodatkowe fundusze dofinansowujące.

Krajowy Plan Odbudowy przeznaczył dla gminy Wrocław środki pokrywające 15% kosztów całego projektu, który obejmował nabycie najnowocześniejszych modeli pes i moderusów dla MPK Wrocław. Centrum Unijnych Projektów poinformowało w poniedziałek o wynikach konkursu realizowanego w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”. Wszystkie duże miasta Polski ubiegały się o środki z KPO, a do podziału było ponad 590 mln zł. Z dwunastu złożonych wniosków, tylko cztery spełniły wymagania punktowe, a jednym z nich był Wrocław.

Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, wyraził swoją dumę z faktu, że miasto uzyskało maksymalne dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Kwota blisko 203 mln zł, stanowiąca wsparcie dla rozwoju nowoczesnej, ekologicznej komunikacji miejskiej, umożliwi zakup nowych tramwajów Moderus Gamma i Pesa. Prezydent podziękował wszystkim zaangażowanym w ten projekt za współpracę na rzecz poprawy jakości życia we Wrocławiu.

Zakup 34 fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych i zeroemisyjnych moderusów gamma i siedmiu tramwajów typu PESA 146N kosztował dokładnie 238 808 761,88 zł. Miasto Wrocław już zapłaciło za te tramwaje i teraz oczekuje zwrotu około 85% inwestycji w formie dotacji z KPO, co daje łącznie 203 mln zł.

Prezes MPK Wrocław, Witold Woźny, podkreślił, że nowe Moderusy Gamma oraz Pesy 146N wprowadziły nową jakość do wrocławskiego transportu miejskiego. Dofinansowanie z KPO na ich refinansowanie pozwoli na uruchomienie środków na inne potrzebne inwestycje. Prezes Woźny podziękował swojemu zespołowi specjalistów za ich wkład w ten sukces.

Wiceprezes MPK Wrocław, Przemysław Nowicki, zaznaczył, że MPK ma wiele potrzeb do zaspokojenia. W najbliższych miesiącach konieczne będzie podjęcie decyzji o uruchomieniu opcji remontu Skód 19T przez firmę Saatz, a wolne środki mogą być również przeznaczone na renowację lakierni na zajezdni autobusowej przy ulicy Obornickiej czy zakup drugiej tokarki podtorowej. Jednym z celów jest możliwie maksymalne wykorzystanie funduszy z puli przyznanej MPK Wrocław na dalsze inwestycje.

MPK Wrocław zapewnia, że to nie koniec ich działań na rzecz pozyskiwania środków na ekologiczny transport publiczny. W ostatnich latach przewoźnik miejski zdobył już 639 mln zł z programów takich jak: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Krajowy Plan Odbudowy.