Modernizacja transportu kolejowego na Dolnym Śląsku: Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz zawarły umowę na dostarczenie nowych pociągów

Modernizacja transportu kolejowego na Dolnym Śląsku: Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz zawarły umowę na dostarczenie nowych pociągów

Koleje Dolnośląskie w porozumieniu z PESA Bydgoszcz zaplanowały ekspansję ich floty pociągów przez dodanie 10 nowych pięcioczłonowych maszyn. Istnieje także opcja dokupienia dodatkowej dziesiątki. Te nowe pojazdy będą operować na wszystkich trasach dolnośląskich, a planowane są również kursy przez Oławę i Brzeg do Opola – informuje Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego nadzorujący transport kolejowy.

Akt podpisania umowy odbył się dzisiaj w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, z udziałem Damiana Stawikowskiego, prezesa Kolei Dolnośląskich i Krzysztofa Zdziarskiego, prezesa PESA Bydgoszcz. W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele władz województwa dolnośląskiego: marszałek Paweł Gancarz oraz wspomniany wcześniej wicemarszałek Michał Rado.

„Jest mi niezmiernie miło ogłosić, że liczba naszych pojazdów typu Elf wzrośnie do co najmniej 35, tworząc największą flotę tego rodzaju w Polsce. Wszystkie będą nosić kolory Dolnego Śląska” – dodał marszałek Paweł Gancarz.

Łączna wartość kontraktu wynosi prawie 440 milionów złotych. Koszt pojedynczego pociągu szacowany jest na około 44 miliony złotych, z czego 37,5 miliona to cena samej maszyny, a reszta pokrywa pakiet utrzymania przez producenta na okres sześciu lat. Możliwość zakupu Elfów zapewniła umowa kredytowa podpisana na początku tygodnia z PKO Bankiem Polskim.

Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich, wyjaśnia: „Udało nam się uzyskać korzystne warunki kredytowe z długimi okresami spłaty pożyczki, równe 14-letniej amortyzacji pojazdów. Mimo to liczymy, że kredyt spłacimy znacznie wcześniej. Tak było w przypadku kontraktu na 25 Elfów, na które otrzymaliśmy dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy oraz od marszałka województwa”.

Koleje Dolnośląskie i PESA współpracują już od pewnego czasu. Obecnie po Dolnym Śląsku kursuje 25 nowoczesnych, pięcioczłonowych pojazdów wyprodukowanych przez bydgoską fabrykę.

„Elfy stają się symbolem naszej współpracy z producentem taboru. My dostarczamy nowoczesny, komfortowy i ekologiczny pojazd, a Koleje Dolnośląskie zapewniają wysoką jakość jego obsługi. Dzięki ciągłej i bezpośredniej komunikacji naszych zespołów, osiągamy europejski standard niezawodności i przebiegów” – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz.

Planowane jest, że nowe pociągi będą obsługiwać wszystkie dolnośląskie trasy, w tym potencjalnie linię z Wrocławia do Opola.

„Zwiększenie floty pociągów Kolei Dolnośląskich pozwoli nie tylko na ulepszenie oferty połączeń na Dolnym Śląsku czy dla województwa lubuskiego. Chcielibyśmy również, aby te pociągi kursowały do Opola przez Oławę i Brzeg” – informuje Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.

Obecnie tylko kilka połączeń w całej Polsce, obsługiwanych przez Polregio, łączy trzy stolice województw. Rozszerzenie floty umożliwi kursowanie nowoczesnych pociągów wyprodukowanych przez PESA po większej liczbie zelektryfikowanych sieci kolejowych na Dolnym Śląsku.

Zakupione Elfy pojawią się na dolnośląskich torach za dwa lata. Pierwsze dwa pociągi dostarczone przez PESA mają przybyć w lutym 2026 roku, a ostatnia partia najpóźniej w czerwcu 2026 roku. Jeśli Koleje Dolnośląskie skorzystają z opcji zakupu dodatkowych pociągów, ich park taborowy, już teraz największy w Polsce, będzie liczyć ponad 100 pojazdów.

Umowa na dostarczenie 10 pociągów wynosi 438,4 miliona złotych netto.