Co robić, gdy jest za gorąco w tramwajach i autobusach MPK?

Co robić, gdy jest za gorąco w tramwajach i autobusach MPK?

Podczas korzystania z komunikacji miejskiej Wrocławia, skargi na nieznośne upały w pojazdach są częste. Jeżeli trafisz do autobusu lub tramwaju Miejskich Przedsiębiorstw Komunikacyjnych, a temperatura wewnątrz sprawia, że czujesz się jak w saunie, to najprawdopodobniej podróżujesz najstarszym modelem Mercedesów lub Konstalem, lub klimatyzacja uległa awarii. Niestety, w dwóch pierwszych przypadkach trudno jest podjąć jakiekolwiek działania, choć w przypadku awarii chłodzenia powinniśmy interweniować. Niżej podpowiemy jak to zrobić.

W ciągu najbliższych dni spodziewane są temperatury przekraczające 30 stopni Celsjusza. Nawet jeśli są one niższe, część pasażerów MPK narzeka na upał w środku pojazdów. Zaznaczamy jednak, że nie we wszystkich przypadkach jest możliwość wprowadzenia klimatyzacji.

Klimatyzacja działa, ale nadal jest za gorąco – dlaczego?

Jest wiele czynników wpływających na niesatysfakcjonujące chłodzenie nawet w pojazdach wyposażonych w klimatyzację. Zobaczmy to na konkretnych przykładach. Przyjmijmy, że w dwóch autobusach klimatyzacja jest ustawiona na te same parametry i panują identyczne warunki atmosferyczne. Mimo to, temperatura we wnętrzu może różnić się o kilka stopni.

Przykładowo, w tramwaju jadącym do Leśnicy podróżuje tylko kilka osób. Przystanki są rozmieszczone na duże odległości, nawet do kilometra, więc pojazd zatrzymuje się rzadko. Tylko jedne drzwi są otwarte, przez co do wnętrza dostaje się niewiele gorącego powietrza. Dodatkowo, mała liczba pasażerów nie przyczynia się do dodatkowego nagrzewania wnętrza tramwaju.

Drugim przykładem jest sytuacja, w której 200 pasażerów jedzie z Galerii Dominikańskiej na Plac Bema. Przystanki są umieszczone co 200-300 metrów. Wszystkie drzwi są otwarte na dłuższy czas na każdym przystanku, co powoduje, że duża ilość gorącego powietrza dostaje się do wnętrza pojazdu. Tramwaj pokonuje odległości między przystankami w krótkim czasie – mniej niż minutę – co nie wystarcza, aby wnętrze zdążyło się schłodzić.

Te przykłady pokazują, że mogą wystąpić sytuacje, w których w identycznie klimatyzowanych pojazdach możemy zamarznąć lub przegrzać się, nawet jeśli temperatura na dworze jest taka sama.

Sytuacja klimatyzacji w autobusach MPK

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne posiada stosunkowo nowoczesną flotę autobusów. Wyjątkiem są jedynie najstarsze modele Mercedesów pierwszej generacji, które nie posiadają systemu chłodzenia. Pozostałe modele, takie jak Solarisy, Mercedesy Citaro 2, eCitaro, MAN-y firmy Michalczewski oraz Isuzu i Mercedesy Mobilsa (firmy będące podwykonawcami MPK) są wyposażone w klimatyzację. Statystycznie rzecz biorąc, na pięć kursujących autobusów aż cztery są klimatyzowane.