Kolej Dużych Prędkości w drodze do realizacji: Wrocław – Warszawa w 10 lat

Planuje się, że z Wrocławia Głównego, najważniejszej stacji kolejowej miasta, za dokładnie 10 lat odjedzie pierwszy pociąg Kolei Dużych Prędkości (KDP) zmierzający do stolicy kraju. Pociąg ten ma poruszać się z imponującą prędkością 320 km/h. Trasa, którą pokona przez Wrocław i okoliczne tereny, już została precyzyjnie ustalona. Mapy prezentujące szczegółowe przebiegi tras można znaleźć w galerii.
Mimo iż prędkość 320 km/h może wydawać się obecnie oszałamiająca, dla Francji jest to norma. Ich pociągi TGV od wielu lat mogą się pochwalić taką prędkością. Aby możliwa była realizacja tego projektu w Polsce, konieczne są nie tylko nowoczesne pociągi (kupno pierwszych zestawów jest już planowane przez PKP), ale również nowe tory.
Była trzy koncepcje dotyczące trasy Kolei Dużych Prędkości z Wrocławia do Warszawy. Jedna z nich ostatecznie została wybrana. Szybki pociąg ze stacji Wrocław Główny ruszy w stronę Brochowa. Tory będą umiejscowione po północnej stronie, bliżej ulic Piłsudskiego i Małachowskiego. Pociąg pokona wiadukt nad ulicą Pułaskiego, następnie skieruje się wzdłuż ulicy Madalińskiego. Trasa potem przebiega przez Księże, Radwanice i Siechnice. Na Dolnym Śląsku, linia KDP obejmie Wrocław oraz powiaty wrocławski, oławski i oleśnicki.
Projekt ten jest już na etapie inwestorskim, co oznacza, że jest na dobrą drogę do realizacji. Spółka Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialna za ten przedsięwzięcie, utrzymuje, że dzięki konsultacjom z mieszkańcami, projekt będzie nie tylko zoptymalizowany pod kątem czasu przejazdu i kosztów wykonania prac, ale także spełni potrzeby komunikacyjne lokalnych społeczności.
Centralny Port Komunikacyjny wylicza następne kroki: wybór wykonawcy kolejnych etapów przygotowania inwestycji, przeprowadzenie optymalizacji koncepcji, opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji środowiskowych, decyzji wodnoprawnych, decyzji o lokalizacji linii kolejowej i decyzji o pozwoleniu na budowę. Zapowiadają również, że pierwsze pociągi Kolei Dużych Prędkości z Wrocławia do Warszawy wyruszą w 2035 roku, a połączenie Łódź – Warszawa zostanie uruchomione trzy lata wcześniej.